Lahdessa koulutukseen osallistui 30 kemian opettajaa. Miten saa kaasusäiliön täysin tyhjäksi? Naulan ja vasaran sijaan voi käyttää esimerkiksi Partioaitasta saatavaa Jetboil CRUNCHIT FUEL CANISTER TOOL -työkalua. Kun kaasusäiliö on täysin tyhjä, se ei ole enää ongelmajätettä, vaan säiliö voidaan hävittää metallijätteen mukana. Linkki työkalun tilaamiseen https://www.partioaitta.fi/shop/jetboil-crunchit-fuel-canister-tool-1000645/

Read More »

Tiistaina 9.10. koulutettiin Kuopiossa. Paikalla oli lähes 50 osallistujaa. Keskustelua käytiin erityisesti jätteiden kuljetuksesta. Osallistujien kesken jaettiin vinkkejä, miten jätteiden kuljetus kannattaa Kuopion seudulla järjestää. Lisäksi keskustelua käytiin kertakäyttöhanskojen käyttämisestä oppilastöissä. Milloin hanskojen käyttäminen oikeasti lisää turvallisuutta? Koulutuksessa selvisi, että joillakin ei ole ollenkaan laboratoriotakkeja, vaan kokeellisissa töissä käytetään essuja – samanlaisia essuja käytetään kotitalouden […]

Read More »

Tampereella paikalla oli reilut 40 opettajaa paneutumassa kemikaalivaraston hoitajan tehtäviin. Keskustelussa nousi esille mm. paloturvakaapit. Uusien koulujen rakentamisessa ja kemianluokkien varustamisessa täytyy ottaa huomioon uudet turvasäädökset, jotka edellyttävät mm. palavien nesteiden säilyttämistä erityisesti siihen tarkoitukseen rakennetuissa kaapeissa. Mielenkiintoa herätti myös viranomaisten erilaiset tulkinnat ja vaatimukset mm. käyttöturvallisuustiedotteiden esittämisestä ja jakamisesta. Tilaisuudessa toivottiin mm. laimennustaulukkoa (prosentti-liuokset […]

Read More »

Porin koulutuksessa tuli toive, että hakisin valmiiksi yleisimpien happojen ja natriumhydroksidin pitoisuusrajat näkyville. Tässä siis muutaman kemikaalin pitoisuusrajat. Jos liuoksen pitoisuus on alle vaatimusten, kemikaalia ei tarvitse merkitä GHS:n mukaisella tavalla. Natriumhydroksidi pitoisuusrajat Ärsyttää voimakkaasti silmiä (H319) 0,5 % ≤ C < 2 % Ärsyttää voimakkaasti ihoa (H315) 0,5 % ≤ C < 2 % […]

Read More »

Koulutukseen Porin Lyseolla osallistui noin 20 kemian opettajaa. Esittelykierroksen aikana selvisi, että monen opettajan kemikaalivarasto koululla on niin sekaisin, ettei kuvia ennakkotehtävään laitettu. Ennakkotehtävän tarkoitus ei ole etsiä Suomen siisteimpiä kemikaalivarastoja, vaan tarkoitus on, että kuvaat varastosi ja koulutuksen jälkeen parantelet varastosi turvallisuutta ja siisteyttä. Ryhmäkoot aiheuttivat vilkasta keskustelua koulutuksessa ja selvisi, että jopa saman […]

Read More »

Hankkeeseen on osallistunut yli 440 kemian opettajaa. Koulutushanketta suunnitellessa tavoitteeksi asetettiin 250 opettajaa, mitä pidin hakemusta laadittaessa hieman optimistisena arviona. Tähänastinen on osoittanut sen, että tällä koulutuksella on ollut huutava tarve. Hankkeen pohjaksi on tuotettu opas, päivitetty Opetushallituksen aineistoa, tuotettu ajankohtaista materiaalia ja julkaistu vastauksia haastaviin kysymyksiin (Blogin FAQ, Kemian opettajien vertaisryhmä Facebookissa). On useita […]

Read More »